ארכיטקט, או אדריכל בעברית, הוא איש מקצוע שעוסק באופן מסורתי בתכנון של מבנים. עם זאת, כיום מדובר על מקצוע רב תחומי בצורה בלתי רגילה. לפיכך אין זה פלא שארכיטקטים רבים בימינו עוסקים גם בתכנון מוצרים או רהיטים, בתכנון נוף, בעיצוב פנים ועוד.   עד המאה התשע עשרה הארכיטקט היה אמון לא רק על שלבי התכנון […]

מבנים רבים סובבים אותנו בכל עת. בשל העיסוק היומיומי שלנו אין אנו מתמקדים ומבינים כיצד כל מבנה שכזה תוכנן והוקם. בפועל, קיים תהליך מעניין ומרתק בו משולבים אנשי מקצוע איכותיים אשר נותנים כל אחד בתחומו את משנתם וחלקם בבנייה. אחד האנשים האמונים על התכנון המקדים של פרויקט בנייה מסוים הנו ארכיטקט הפרויקט. ארכיטקט (הידוע בכינוי אדריכל) הנו המתכנן הן בצד הפונקציונלי והן במישור העיצובי את המבנה, יהיה אשר יהיה. סוגי הפרויקטים אשר עוברים תחת ידי הארכיטקט נעים בין מבנים פרטיים ועד למבנים מורכבים ציבוריים כגון גורדי שחקים, גשרים שונים וכיוצא בזה.

ארכיטקט (architect מגיע מהמילה היוונית "arkhitekton"), או אדריכל בעברית, הוא איש מקצוע שעוסק באופן מסורתי בתכנון של מבנים. עם זאת, כיום מדובר על מקצוע רב תחומי בצורה בלתי רגילה. לפיכך אין זה פלא שארכיטקטים רבים בימינו עוסקים גם בתכנון מוצרים או רהיטים, בתכנון נוף, בעיצוב פנים ועוד.

עד המאה התשע עשרה הארכיטקט היה אמון לא רק על שלבי התכנון אלא גם על שלבי הביצוע של פרויקט הבנייה אך במהלך מאה השנים האחרונות פינו הארכיטקטים את מקומם בתהליכי הביצוע למהנדסי הבנייה.למעשה כיום האדריכל עוסק בעיקר בעיצוב ובתכנון של המבנה, המהנדס אחראי על תכנון הקונסטרוקציה בפועל ואיש מקצוע שלישי אחראי על ניהול תהליכי הבנייה. תחום עיסוק נוסף שהארכיטקט יכול לעסוק בו הוא תכנון עירוני, העוסק בעיצוב של ערים ויישובים. על מנת לעסוק בתחום זה באופן רשמי צריך הארכיטקט להחזיק בתואר שני בתכנון ערים. מקצוע האדריכלות או הארכיטקטורה, כיום הוא תחום מרגש ומתפתח במהירות המשלב יצירתיות, חדשנות וטכנולוגיה. לאדריכלים תפקיד קריטי בתכנון ויצירת מבנים שהם לא רק פונקציונליים ובטוחים אלא גם אסתטיים וברי קיימא.

מסלול הלימודים של הארכיטקט בישראל

ההכשרה של הארכיטקטים בישראל היא מקצועית ביסודה ונמשכת כחמש שנים. במהלך הלימודים נחשפים הסטודנטים למגוון רחב ביותר של נושאי לימוד כשבין היתר מדובר על פיזיקה, תורת החומרים, עיצוב תעשייתי, תולדות האמנות ועוד וכן עוברים סדנאות מעשיות במגוון תחומים.החשיפה לשדות ידע נרחבים ומרובים ייחודית מאוד למקצוע האדריכלות (ארכיטקטורה) .

כיום ניתן ללמוד ארכיטקטורה בחמישה מוסדות להשכלה גבוהה בישראל כמו למשל בטכניון, באקדמיה לעיצוב ולחינוך ויצו חיפה, באוניברסיטת תל אביב ועוד. בין נושאי הלימוד:

  • קיימות: בשנים האחרונות גובר הדגש על אדריכלות בת קיימא, המתמקדת בתכנון מבנים הממזערים את השפעתם הסביבתית. זה כולל שימוש בחומרים וטכנולוגיות חסכוניים באנרגיה, כמו גם שילוב של שטחים ירוקים ואור טבעי בתכנון מעטפת הבניין.
  • טכנולוגיה: השימוש בטכנולוגיה חולל מהפכה באופן שבו אדריכלים עובדים. תוכנת תכנון מתקדמות ביותר מאפשרת לאדריכלים ליצור עיצובים מפורטים ומורכבים בדיוק ויעילות רבה ביותר. בנוסף, נעשה שימוש יותר ויותר בטכנולוגיות מציאות מדומה (AI) בכדי לעזור ללקוחות לדמיין עיצובי בניין בצורה סוחפת יותר.
  • שיתוף פעולה: אדריכלים עובדים לעתים קרובות בשיתוף פעולה הדוק עם מהנדסים, קבלנים ואנשי מקצוע אחרים כדי להביא לשלמות תכנונית של המבנים אותם הם מתכננים. שת"פ מרובה אנשים כמו זה, זה דורש מיומנויות ותקשורת פתוחה, כמו גם נכונות לעבוד עם אחרים ולהסתגל לצרכי הפרויקט המשתנים.
  • גלובליזציה: עם עליית הגלובליזציה, אדריכלים עובדים יותר ויותר על פרויקטים באזורים שונים בעולם. מה שדורש הבנה של הקשרים תרבותיים ורגולטוריים שונים, כמו גם יכולת להסתגל לפרקטיקות עיצוב ובנייה שונות.

מהם יתרונותיו של ארכיטקט הפרויקט?

היתרון היחסי  אשר נובע מעצם היותו של הארכיטקט מעורב בכל פרויקט נדל"ני, הינו העובדה שיש מי שמרכז ולוקח את שלל האספקטים הקיימים בשטח: התקציב הקיים לצורך הקמת המבנה, אופי ותצורת הבנייה הנחוצה, האקלים אשר ישרור באזור המבנה לאורך השנים וכמובן דרישות בעלי הפרויקט או האנשים עבורם מוקם המבנה המסוים.  כאשר קיים גורם המקשר בין שלל המישורים הללו, העבודה נעשית קלה יותר.

בבואנו לבקש שירותי ארכיטקטורה עלינו להבין כי כמו בשאר התחומים, גם כאן יש לבצע מחקר והכרת הנפשות הפועלות, עוד טרם שכרנו את שירותי אנשי המקצוע. כמו כן מומלץ להביא את ארכיטקט הפרויקט לשטח עצמו, לסיור והכרת הסביבה, כדי שיבין היכן הדברים עומדים ומהן המטרות שלו.
באם קיימים מספר אנשים אשר צריכים להחליט על אופי ותהליך הבנייה, על הארכיטקט יהיה לגשר בינהם ולנתב אותם אל עבר הפתרונות ופעולות הנכונות שיש לבצע. בשל כך חשיבותו והימצאותו הנה כה משמעותית. כמובן שגם לאחר סיום הבנייה ילווה הוא את בעלי המבנה לשם בדיקות נוספות וגיבוש פתרונות לבעיות נוספות באם יהיו.

הרישוי של הארכיטקט

לפי החוק הישראלי לאחר סיום התואר הראשון בארכיטקטורה יכול הסטודנט להירשם בפנקס המהנדסים והאדריכלים, אך לאחר הרישום אין באפשרותו לתכנן כל סוג מבנה העולה על הדעת כמו כן ניתן לבנות בנייה ירוקה. על מנת להסיר את המגבלות החוקיות, עליו להמשיך ולהתמחות במשך שלוש שנים בתחום, לעבור את הבחינה המתקיימת מדי שנה מטעם רשם המהנדסים והאדריכלים ורק אז לקבל את הרישיון הנכסף.

באוניברסיטת תל אביב ובטכניון ניתן ללמוד לתואר שני בארכיטקטורה וכן ניתן ללמוד בטכניון לתואר שלישי בארכיטקטורה.

מה חשוב לדעת לפני שבוחרים ארכיטקט לבניית בית?

בחירת האדריכל הנכון לתכנון ובניית הבית שלכם היא החלטה חשובה שאין להקל בה ראש. הנה כמה פרמטרים חשובים שיש לקחת בחשבון לפני קבלת ההחלטה:

  • ניסיון – במידה ואתם מחפשים אדריכל בתים פרטיים, חפשו אדריכל עם ניסיון בעיצוב סוג הבית שאתם רוצים לבנות. בקשו לראות דוגמאות מעבודותיהם בעבר ושוחחו עם לקוחות קודמים כדי לקבל מושג על רמת המומחיות שלהם.
  • סגנון – וודאו שסגנון העיצוב של האדריכל תואם את ההעדפות האישיות שלכם. אם אתם מחפשים בית מסורתי, למשל, ייתכן שתרצו לבחור אדריכל המתמחה בסגנון זה.
  • תקציב – היו מודעים מראש לתקציב שלכם וודאו שהאדריכל יכול לעבוד במסגרת האילוצים הפיננסיים שקבעתם. דונו בכל הצפת עלויות פוטנציאלית וכיצד היא תטופל.
  • תקשורת וכימייה – משך זמן הבנייה הינו זמן קריטי עם הרבה אמוציות וחוסר וודאות אצלכם ולכן הכימיה עם האדריכל שאתם בוחרים חשובה מאין כמותה כי אחרי הכל אתם הולכים לבלות זמן רב

ניתן לומר אם כן כי מקצוע האדריכלות כיום הוא תחום דינמי ורב פנים המשלב יצירתיות, טכנולוגיה ואחריות חברתית. ככל שהעולם ממשיך להתפתח ולהתמודד עם אתגרים חדשים, אדריכלים ימלאו תפקיד קריטי בעיצוב הסביבה הבנויה שלנו וביצירת חללים ברי קיימא, פונקציונליים ויפים עבור אנשים לגור, לעבוד ולשחק ובכלל לחיות.

ונסיים עם הארכיטקט המפורסם פרנק לויד רייט, שאמר פעם כי "אמנות האם היא אדריכלות. ללא ארכיטקטורה משלנו, אין לנו נשמה של ציוויליזציה משלנו". רייט היה ידוע בעיצוביו החדשניים והאורגניים, שהושפעו מהטבע ומהסביבה. תרומתו לתחום הארכיטקטורה עדיין נחשבת ביותר גם כיום, והשפעתו ניכרת בעבודתם של ארכיטקטים עכשוויים רבים. ככל שנמשיך לבנות ולעצב את עולמנו, תפקידו של הארכיטקט יישאר חיוני ביצירת מבנים פונקציונליים, יפים וברי קיימא לדורות הבאים.

משרד אדריכלות ישראלביץ מציע שירותים מקיפים ומקצועיים בתחום האדריכלות והעיצוב פנים, עם דגש על יצירת בתים וחללים יוקרתיים, מעוצבים ומושלמים. המשרד נוסד בשנת 1997 על ידי הזוג הילה ודן ישראלביץ, שהם אדריכלים מובילים ומוכרים בישראל ובעולם. המשרד משלב בין יצירתיות, פרקטיות ואישיות, ומיישם את הפתרונות האדריכליים המתאימים ברמה הגבוהה ביותר.