בית דו משפחתי ברעננה-ישראלביץ אדריכלים
בית דו משפחתי ברעננה
ההתייחסות הקונספטואלית בתכנון בית זה נובעת מעצם קיומו של פארק מתוכנן הגובל בחזיתו האחורית של המבנה.
לכן תוכנן הבית בהשגת פתיחה מירבית אל הפארק שמתבטא במספר מוטיבים בתכנון:
מוטיב ראשון: תכנון קומת הקרקע ע"י האדריכל (בה ממוקמים החללים "הציבוריים" חדר המגורים, מטבח ופינת האוכל) כ״אופן ספייס" אחד גדול, על-מנת להשיג נקודות ראייה מכל זווית אפשרית אל הפארק. בחלל זה אין עמודים כלל, שיש בו קורות יורדות הפוכות, חלקן במעטפת הבית וחלקן באמצע הבית- ההופכות להיות מעקה הגשר החוצה את הבית לכל אורכו, כך שהקורה הפכה לגשר.
מוטיב שני: תכנון חלל כפול באזור חדר המגורים ופתיחת הוויטרינה לשתי הקומות במבט ישיר אל הפארק המתוכנן. היות וחזית המשקיפה אל הפארק המתוכנן היא הדרומית, חדרי השינה הממוקמים בקומה השנייה, מוקמו בתוך שתי "קוביות" בולטות מן המבנה על מנת ליצור הצללה לאזור חדר המגורים.
מוטיב שלישי: בקומה השנייה תוכנן פאטיו בגרעין המבנה צמוד לקיר המשותף. האזור החשוך ביותר בכל בית דו משפחתי) כדי להחדיר אור טבעי לכל חללי הבית.
אלמנט נוסף של הפאטיו, הוא הקשר אל החוץ (הפארק), כאשר הפארק משתקף בפאטיו ויוצר "משחק" כפול של השתקפויות הדדיות של הטבע החיצוני וה״טבע" הפנימי של הבית.
שיקול נוסף בתכנון הפאטיו הממוקם בקומה השנייה ולא כנהוג – בקומת הקרקע, הינו "העלמת" מסדרון בקומה ע״י יצירת גשר שבחלקו גובל בחלל כפול ובחלקו השני בפאטיו. מיקום הפאטיו וגודלו חושבו תוך כדי תכנון להקניית זוויות ראייה לשטח הפתוח וליצירת קשר פנים-חוץ בין המבנה והפארק, כך שהיושבים בחדר המגורים רואים את הצמחיה בפאטיו (פנים) וכמובן את הפארק (חוץ).
אזור פינת האוכל, גם בעל חלל כפול, אך כדי להקנות תחושת "חום" לאזור זה, מוקמו קורות נוספות מעליו כדי ליצור "סמי" חלל כפול ובכך ליוצר דואליות בהרגשת הסועדים.
קרא עוד: עיצוב בתים | עיצוב בתי יוקרה | אדריכל